Kateřina Vincourová se narodila v roce 1968 v Praze. Studovala na Akademii výtvarných umění v Praze a na Akademii výtvarných umění Surikova v Moskvě. V roce 1993 získala v německém Hannoveru Alexander Dorner Prize. O tři roky později se stala laureátkou Ceny Jindřicha Chalupeckého jako první žena v historii tohoto ocenění. Na základě ní odjela na rezidenční pobyt do USA, později absolvovala i studijní stáž v Berlíně. Ve své tvorbě Kateřina Vincourová zkoumá pomocí více či méně dočasných instalací možnosti interiéru i exteriéru, pravidla soukromé či veřejné sféry, vlastnosti stálých a nestálých předmětů, míst či myšlenek. Často ve svém díle pracuje i s přímým zapojením diváků.
Plody mé mysli
nafukovací plastika
rozměry variabilní, 1996
Technikálie
Sochy nemusí být jen statickými objekty, věří Kateřina Vincourová. Proto od svých studií na Akademii výtvarných umění zkoumá obor sochařství, pracuje s velkými i menšími objekty, uvnitř i vně galerijních prostor, ve spolupráci s návštěvníky i bez nich. Stavební hmotou jejích soch je pak často vzduch uvnitř látkové skořápky. Objevuje tak, co je intimní a co veřejné, co je viditelné a co našim očím zůstává skryto přesto, že se jedná o nedílnou součást žité skutečnosti.
Na přelomu let 1995 a 1996 vystavovala Kateřina Vincourová své dílo v té době velmi důležité galerii Nová síň. A právě tato výstava jí v následujícím roce pomohla k získání Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1996. „Barevně dominantní instalace v Nové síni se mi po šedé, gumové Neděli zdá být nejdůležitějším dílem Kateřiny Vincourové, které stvrdilo autorčin talent a definovalo další polohu vizuálního umění v Čechách devadesátých let,“ psal v recenzi výstavy Marek Pokorný. Kromě konceptuální myšlenky za vznikem jejích děl ocenil Pokorný v recenzi i technickou zručnost Kateřiny Vincourové. „V kombinaci s racionálně-technickými dovednostmi se jí zdařilo zábavné, chytré a přesné zpřítomnění jisté umělecké představy.“
Cenu Jindřicha Chalupeckého získala Kateřina Vincourová ve svých dvaceti osmi letech jako první žena v té době sedmileté historii tohoto ocenění. „Především si ale myslím, že jde vlastně o ocenění celé mé generace. Nikdy jsem Jindřicha Chalupeckého osobně nezažila a ani jsem se nepohybovala mezi lidmi, kteří by o něm moc mluvili. Je mi to trošku trapné, ale jsem nedovzdělaná, a tak s jeho osobou a dílem necítím vlastně žádnou spřízněnost. Chalupecký zůstává autoritou pro starší generaci, my mladší se zabýváme především věcmi, které žijeme, a z minulosti se k nám dostane především to, co nám je aktivně nabídnuto,“ přiznala se po vyhlášení výsledků v rozhovoru pro Mladou frontu DNES, který vedla rovněž s Markem Pokorným.
Plody mé mysli, dílo Kateřiny Vincourové, které se nachází ve sbírce Magnus Art, vzniklo pro laureátskou výstavu v Galerii Václava Špály v roce 1997. „Deset koulí různých velikostí (největší má dva metry) je propojeno a napájeno trubkami z PVC fólie černé barvy. Do celého objektu vniká vzduch z ventilátoru, který je při expozici permanentně v provozu. Instalace zabírá prostor velikosti zhruba 10 × 6 metrů,“ popisuje technické specifikace svého díla autorka. Strohý popis je tak trochu v kontradikci s názvem, který odkazuje k jejím vlastním myšlenkám, k tomu, co je osobní. Monumentální dílo potřebuje ke své existenci energii, vzduch i bystrou mysl. Nemá ambici mít stále pevný tvar a objem a zajistit si tak věčnost, jako tomu bývalo u sochařských děl dříve. Po vypuštění usíná, aby při každé nové instalaci mohlo znovu ožít. Na novém místě, v novém kontextu.